سه شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸

[layerslider id="1"]

از بین رفتن مرز میان انسان و ماشین

augmented reality

بازى‌هاى كامپيوترى بيش از چهار دهه است كه به زندگى ما وارد شده و ابزار سرگرمى ما را فراهم کرده است. شرکت آتاری در اوایل دهه ۱۹۷۰ با انتشار نخستين بازى‌هاى كامپيوترى پيشگام بود. با گذشت زمان و با پيشرفت گرافیک‌های کامپیوتری، کیفیت بصری بازی‌ها نيز با پيشرفت همراه شد.

در سال‌هاى اخير، دست اندركاران اين صنعت در تلاش هستند تا تصاویر گرافیکی را از تلویزیون و مانیتور بیرون بکشند و آن را با دنیای واقعی پیرامون ما یکپارچه کنند. این فن‌آورى جدید که با نام واقعیت افزوده (Augmented Reality) شناخته مى شود، مرز میان واقعیت و تصاویر کامپیوتری را کمرنگ می کند. با پيشرفت در حوزه “واقعيت مجازى” در آینده، آنچه را می بینیم، می شنویم، حس می کنیم یا می بوییم، ارتقا پيدا خواهد كرد.
تکنولوژی واقعيت افزوده، انسان ها را به سوى تغيير در نوع ديدن جهان پيرامون  خود سوق مى دهد. واقعيت افزوده بسيار پيشرفته تر از هر فن‌آورى ديگرى است كه تاكنون بر روی شبكه‌هاى تلويزيونی و رایانه ها قرار گرفته است. نسخه‌هاى ابتدايى واقعیت افزوده اكنون بر روى تلفن‌هاى هوشمند قابل نصب است. شركت‌هاى بزرگ سازنده بازى ‌هاى ويديويى و كامپيوترى هم كه به سرعت بر اين قطار تکنولوژی سوار شدند، با ارائه بازى‌ هاى مختلف در حال پيشروى به سوى بازى‌هايى هستند كه بستر آنها شهرهاى حقيقى است.

واقعیت‌ افزوده و محدودیت ‌ها
واقعیت افزوده هنوز اول راه است و هنوز چالش‌های زیادی در پیش روی خود می بیند. برای مثال، جی پی اس در زیر سقف (فضاهای داخلی) به خوبی فضای باز کار نمی کند، هر چند تکنولوژی شناسایی عکس مکان‌ها ممکن است در این زمینه کمک کند.
اتكا و اعتياد بيش از حد به فن‌آورى واقعيت افزوده هم نگران كننده است و بيم آن مى رود كه توجه فرد را از محيط پيرامون خود كم نمايد. نگرانى‌ها از عدم رعايت حريم خصوصى هم وجود دارد. اما با وجود همه نگرانى‌ها قابلیت‌هاى واقعيت افزوده، مافوق تصور است. اين فن‌آورى امكان مى دهد تا در محيط پيرامون خود به آگاهى‌هايی برسيم كه از هيچ راه ديگری امكانپذير نبوده است.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *