یکشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۸

[layerslider id="1"]

نقد و بررسي واقعيت مجازي

نقد و بررسي واقعيت مجازي

 

در نمايشگاه تابستان امسال کمپاني سوني در لندن، فرصتي براي ما ايجاد شد تا بتوانيم پروژه Morpheus، يعني هدست هاي واقعيت مجازي را از اين کمپاني مورد بررسي قرار دهيم. در نمايشگاه بازي ها که در سال گذشته برگزار شد، ما تحت تاثير پروژه E3، که يک Morpheus قديمي تر بود، قرار نگرفتيم، اما بعد از بازي کردن با آخرين محصولات واقعيت مجازي سوني به اين مطلب پي برديم که پروژه Morpheus از سوني راه طولاني را پيموده و پيشرفت بسيار زيادي کرده است. با ديدن اين محصولات ما اطمينان خاطر بسيار زيادي را نسبت به آينده واقعيت مجازي پيدا کرديم، و و اين امکان وجود دارد که Project Morpheus از رقباي اصلي خود مانند Occulus Rift و HTC Vive هم سبقت بگيرد. در اين جا قسمتي از تجربيات خود در مورد اين محصول را آورده ايم.

 

سرقت قرن

دمويي از اين فناوري که واقعاً ما را تحت تاثير قرار داد London Heist (سرقت لندن) بود. اين بازي ما را در مقام سرقت از يک جواهر فروشي قرار مي داد و در واقع ما در حال دزديدن اين جواهرات از يک طلافروش روسي بوديم. به لطف وجود هدست هاي Morpheus با صفحه نمايش ۵٫۷ inch و ۱۹۲۰*۱۰۸۰ OLED (۹۶۰*۱۰۸۰ پيکسل براي هر يک از چشم ها) و ميدان ديد ۱۰۰ درجه، به محض پوشيدن آن، معجزه هاي اين هدست فوق العاده براي ما آشکار شد. اين هدست به معناي واقعي کلمه کم وزن است، و اکثر زمان هايي که بر روي چشم ما قرار داشت، وزن آن را احساس نمي کرديم. دو کنترل گر PlayStation Move به اين مجموعه خوب اضافه شده است، که به ما اجازه مي دهند تا با استفاده از آنها در محيط بازي به اطراف حرکت کنيم و بازوهاي خودمان را همانند دنياي واقعي حرکت دهيم. حرکات اين دسته ها با استفاده PlayStation Camera سوني و چند LED در جلوي هدست، کنترل و پيگيري مي شوند، که توسط آنها مي توانيم از طرفي به طرف ديگر حرکت کنيم يا خم شويم تا بتوانيم از زير يک ميز مجازي رد شويم يا بدن خودمان را به گونه اي تغيير حالت دهيم که از ديد نگهبان هاي در حال گشت در امان بمانيم. اگر در هنگام عبور از يک ديوار کوتاه خم نشويم، ده ها نگهبان مسلح ما را مي بينند و به دنبال ما مي آيند. از ميز براي مخفي شدن استفاده کرديم، سپس به سمت کشوي پر از مهمات رفته و چنگ زديم و يک مشت مهمات را از داخل آن برداشتيم و دقيقاً مثل دنياي واقعي اسلحه خود را با دست هاي خودمان پر کرديم. اين همان لحظه اي بود که Project Morpheus ما را تحت تاثير خود قرار داد، زيرا پر کردن اسلحه با دست هاي خودمان، ما را به دنياي اين بازي برد و حس واقعيت به بازي داد.

 

سواري بر افسانه Valkyrie

ما همچنين تحت تاثير بازي با فضاي ۳۶۰ درجه اي از CCP Games به نام EVE: Valkyrie، قرار گرفته بوديم: مسلماً اين تنها دمو از بازي هايي بود که حس کم تحرکي را به ما مي داد، اما داراي ويژگي هاي خوبي بود که مي توانستيم با استفاده از دسته هاي مخصوص آن به ميدان جنگ وارد شدن و بجنگيم با اين که با استفاده از چرخاندن سرمان، نبرد افراد ديگري را در آن محيط تماشا کنيم، و اين ها همه آن ويژگي هاي مورد نياز براي يک واقعيت مجازي مي باشند.

EVE: Valkyrie يکي از معدود دموهايي بود که از ديد عقب ما هم استفاده مي کرد. به لطف وجود يک پنجره کوچک در عقب کشتي، ما مي توانستيم بر روي صندلي خود بچرخيم و اگر کسي از پشت سر به کشتي ما حمله مي کرد، آن را مي زديم. سال ها طول کشيده است تا اين گونه فناوري ها که از عضلات ما استفاده مي کنند وارد دنياي فناوري شوند، اما نگاه کردن به دنيا از پشت عدسي هاي اين محصولات خيلي زود براي انسان ها طبيعي شد. به همين صورت، با نگاه کردن به اين محصولات به اين موضوع پي خواهيد برد که بازي هاي CCP در اين جهان با چه هدفي ساخته شده اند و چگونه مي خواهند اين دنيا را هيجان انگيز تر کنند.

 

Tanked UP

براي افرادي که ترجيح مي دهند پاهاي خود را بر روي زمين نگه دارند، بازي بازسازي شده کمپاني Atari توسط کمپاني Rebellion به نام Battlezone شما محدود کرده و بر روي يک تانک قرار مي دهد. با اين که در اين جا ديد از پشت را نداريد اما در اين اتاقک خود ديد خوبي را از اطراف داريد، و دسته هاي خوب DualShock 4 اين دستگاه، به خوبي از نرخ به روز رساني ۱۲۰Hz دستگاه هاي Morpheus استفاده مي کند.

دقيقاً مانند EVE: Valkyrie، زماني که دشمنان از هر طرفي به شما حمله مي کنند، شما بايد سر خود را به طور وسيع تري حرکت دهيد. زماني که بسياري از تانک ها و برجک ها نمايان شدند، در طرف ديگر با روبات هاي هوابرد روبه رو شديم، که اين روبات هاي يک خط حمله را به سمت تانک ما با استفاده از ليزرهاي کشنده خود ايجاد کرده بودند. خوشبختانه، تانک شما مجهز به يک اسلحه خودکار هم مي باشد که به طور دقيق تري دشمنان شما را سرکوب کند و در پيروزي شما نقش مهمي را دارد. اين موشک هاي خودکار، دشمنان شما را قبل از اين که تيرهاي آنها به تانک شما بر خورد کند، در بالاي سر شما منهدم مي کند، و به عنوان يک ابزار همجانبه مدرن استفاده مي شود و ديگر نيازي به مصرف انرژي بيش از حد براي از بين بردن دشمنان نيست.

 

قدم گذاشتن به درون آشپزخانه (The Kitchen)

يکي ديگر از ويژگي هايي که براي واقعيت مجازي طراحي شده است بازي هاي ترسناکي است که ظاهر قديمي دارند، و دموي بازي The Kitchen اثر کمپاني Capcom تصور ترسناکي را از مهارت هاي برنامه نويس آن به ما مي داد. زماني که به يک ميز بسته شده ايد نمي توانيد به راحتي به اطرف حرکت کنيد، اما اعمالي که در اطراف شما صورت مي گيرند واقعاً ترسناک هستند. زماني که چشممان را باز کرديم وبيدار شديم درون يک آشپزخانه سرد بوديم، بلافاصله يک فرد ژوليده ديگري را هم ديديم که در کنار ما تکان مي خورد، و برخلاف چاقوي بزرگي که به طرف ما گرفته بود فرد دوست داشتني بود. اين فرد با چاقوي دست خود قصد آزاد کردن ما را داشت، اگرچه اين فرد مي توانست قبل از اين که حتي ما بخواهيم از دسته هاي DualShock خود استفاده اي کنيم، سينه ما را با استفاده از چاقوي خود از وسط نصف کند. با اين که مي دانستيم که اين فرد از چندضلعي ها تشکيل شده است و واقعيت نيست، باز هم زماني که چاقوي او به ما نزديک مي شد خود را حرکت داده و از ترس سعي مي کرديم از آن دور شويم.

اين فقط زماني بود که ما متوجه شديم که پاهاي مجازي ما از معده هايمان بيرون زده بود و بلافاصله اين توهم از بين رفت. با اين حال، همه اين توهمات زماني که يک زن با موهاي بلند از پشت سر ظاهر شد، از بين رفت، اين زن چاقوي خود را به گردن دوست ما فرو کرد و او را به سمت سرنوشت بدش فرستاد. تنها چيزي که ما مي شنيديم صداي فريادهاي زننده اي بود که از هدفون هاي ما به گوشمان منتقل مي شد، و اين صداها تا زماني ادامه يافت که اين زن سر ما را نيز به عقب کشيد و به وسيله چاقوي خود سر ما را نيز بريد.

اين تجربه اي است که در هيچ بازي ديگري به دست نمي آيد، اما هنوز در اين گونه بازي ها يک مساله اصلي وجود دارد که هدست هاي واقعيت مجازي و Morpheus بايد براي غلبه بر آن تلاش کنند و آن تاثيري است که در محيط بازي بر بدن مجازي شما گذاشته مي شود. از يک نظر، براي نمونه، خانوم مستقر شيطان صفت ما، چاقوي خود را مستقيم به داخل ران ما فرو کرد، اما فقدان بازخوردهاي بدني باعث شد که تاثير آن را احساس نکنيم و به راحتي ممکن بود اصلاً متوجه آن نشويم و چنين اتفاق مهمي را در بازي از دست دهيم. اين باعث تاسف است، اما تا زماني که برنامه نويسان مي توانند ما را به گونه اي گول بزنند که ما فکر کنيم بدن مجازي ما متعلق به خودمان است، اين گونه اعمال نقش ريزي را در بازي پيدا مي کنند و ديگر اهميت چنداني ندارد که از چه نوع هدست واقعيت مجازي استفاده مي کنيد.

 

محيط و سطح بندي بازي کردن

در هنگام استفاده از واقعيت مجازي نيازي به قرار دادن خود در انزوا نداريد، همان طور که محيط بازي واقعيت مجازي متعلق به Sony Japan Studio نشان داد، شما مي توانيد هدست هاي Morpheus را در اتاق نشيمن، بدون بيرون انداختن بقيه افراد استفاده کنيد. در اين محصول، ما دسته هاي رايگاني را دريافت کرديم که به وسيله آنها مي توانيم به اژدهايان تبديل شويم، و هر چيزي را که در سر راه ما قرار مي گيرد به وسيله شاخ هاي موجود بر روي سرمان نابود کنيم. در همين حين، سه فرد ديگر در حال کنترل کردن يک گروه جنگي کوچک از مبارزان روبات در TV بودند و همه چيز را از پيانوهاي بزرگ گرفته تا صندلي هاي کوچک به طرف ما را پرت مي کردند تا بتوانند حمله ما را خنثي کنند. اين باعث مي شد که براي ادامه مبارزه مجبور به دزدين سر خود و خم شدن شويم تا اين وسايل به ما برخورد نکنند. اين مفهوم شبيه به برخي از بازي هايي است که ما در Wii U ديديم، اما از نظر وسعت و گستردگي، محيط بازي در واقعيت مجازي برنده مطلق است- حداقل براي فردي که با هدست Morpheus بازي مي کند اين گونه است. ما فقط اميدواريم که بقيه بازي هاي Mini که سال آينده به بازار ارائه مي شوند و در محيط واقعيت مجازي ساخته خواهند شد، خلاقيت و لذت کافي را داشته باشند.

 

آينده مجازي

هنوز هم بسياري از نکات وجود دارد که ما در مورد Project Morpheus نمي دانيم. کمپاني سوني فقط يک نسخه مبهم را در نيمه اول سال ۲۰۱۶ ارائه کرده است و هيچ گونه قيمت رسمي براي دوربين مورد نياز PlayStation Camera در کنار اين هدست، اعلام نشده است. از طرف ديگر، هدست HTC Vive، در کريسمس براي خريد در دسترس عموم قرار مي گيرد، در حالي که Oculus Rift براي فروش در اوايل سال آينده تعيين زمان شده است، و اين اتفاقات دست به دست هم داده اند تا Morpheus يکي از آخرين و جديدترين هدست هاي واقعيت مجازي باشد که راه خود را به بازار باز مي کند. با اين اوصاف، کمپاني سوني اين محصول خود را به گونه اي متقاعد کننده ساخته است که مورد علاقه بسياري از مشتريان اين فناوري خواهد بود.

ما هنوز نمي دانيم که Oculus Rift چه زماني دسته هاي لمسي دنبال کننده حرکات ما را به بازار ارائه مي دهد، زيرا مدل هايي که امسال به نمايش گذاشته شدند مجهز به فناوري E3 بودند و به اين فناوري لمسي نرسيده بودند. و سنسورهاي مخصوص اتاق ها، براي استفاده حداکثر از فناوري Valve مورد نياز است و هدست HTC Vive ممکن است براي استفاده در بسياري از خانه ها مناسب نباشد.

همچنين هدست Oculus Rift نيازمند يک PC بسيار قوي است تا به خوبي عمل کند و در حالي که مشخصات سيستم PC مورد نياز براي اجراي هدست هاي Vive هنوز در پشت پرده قرار دارد، و ما از اين که اين مشخصات شبيه به مشخصات مورد نياز براي هدست Oculus Rift باشند، تعجب نخواهيم کرد. از طرف ديگر، Project Morpheus بسيار شبيه به اکوسيستم PS4 مي باشد و همه وسايل جانبي گوناگون آن، در حال حاضر در دسترس هستند. کمپاني سوني هنوز هم سعي دارد که مشتريان متقاعد کند که واقعيت مجازي يک حيله ديگر نيست، بلکه از ديد ما، اين بادوام ترين و کاملترين تجربه واقعيت مجازي در تمامي دوران ها است. شايد Project Morpheus آخرين هدستي باشد که فروش ها را قبضه مي کند، اما تا زماني که کمپاني سوني قيمت اين محصول را در سطحي منطقي نگه دارد، در خانواده واقعيت مجازي حرف اول را خواهد زد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *